Tanpa Kenal Lelah dan Jemu..Sampaikanlah Firman TuhanMU

Tuesday, April 27, 2010

Sekadar Renungan..

Buku saya yang terbaru..




Alhamdulillah,gembiranya hati,
tercapai juga hasrat saya nak memiliki buku
"secangkir teh pengubat letih" (^_^)
padahal baru beberapa minggu yang lalu
saya menyatakan hasrat untuk memilikinya kepada teman
serumah..cepat benar Allah memakbulkan.
sedang saya tidak pernah terfikir
untuk memilikinya dalam waktu yang terdekat

"nikmat mana lagi yang hendak didustakan"

walaupun ianya sekadar buku,
tetapi ianya juga satu keinginan bagi diri saya,
jika terpenuhi,pasti rasa gembira,
sedang gembira juga anugerah dariNYA

"maka nikmat mana lagi yang hendak didustakan"

itu baru buku,jika saya fikir nikmat yang lain..
sahabat yang soleha, peluang untuk belajar,
kehidupan yang selesa,kasih sayang ahli keluarga,
tidak akan terhitung oleh kiraan angka.
malah nikmat yang paling tinggi,
nikmat Iman & Islam..
nikmat petunjuk &nikmat sensitiviti terhadap islam.
Tidak akan terhitung nikmat yang diberikan.

"Maka nikmat mana lagi yang hendak didustakan"

bila terbaca ayat ini
kala kesusahan datang melanda
InsyaAllah ayat inilah pemujuknya..apa sangatlah
kesusahan yang kita hadapi dibandingkan
dengan nikmat yang kita terima..
layakkah untuk mempersoal?
sedangkan kita hanya HAMBA.
dan hamba memang selayaknya di uji.

"maka nikmat mana lagi yang hendak didustakan"

ada sedikit perkongsian dari hasil pembacaan,
saya pernah merasainya dan saya sedang merasainya.
dalam buku ada satu kata-kata yang boleh menjadi muhasabah
bagi anak-anak muda berjiwa da'i..
"carilah satu dunia asing,untuk kamu keluar dari diri kamu
yang sudah rapuh dan kering itu.Basahkan kembali
dengan bersunyi-sunyian dengan Allah,samada
ditikar sejadah atau hamparan yang bumi
dan alam yang tekun dengan zikrullah.
carilah damai untuk diri sendiri,khususnya buat anak muda
berjiwa da'i,yang sering hidupnya berfikir tentang orang lain
hingga lupa kepada perlunya diri dibelai damai oleh
minda,emosi dan spiritual yang kemas
antara diri dan Ilahi,
hanya kamu dan Dia,hanya kita dan Allah..tiada yang ketiga.
saya terkenang,
peribadi generasi para sahabat,
sungguh! saya rindu peribadi-peribadi itu dalam diri saya
dan diri sahabat-sahabat saya.
itulah peribadi insan pejuang berjiwa hamba :
''siang menjadi mujahid dimedan juang,
malam menjadi rahib di hadapan tuhan Tuhan"


Allah..Aku bukan tentera badar,
aku juga bukan soldadu khandaq..
namun titipkanlah secebis keberanian dan ketaqwaan
mereka dihatiku,
agarku bisa teguh untuk terus memperjuangkan agamaMU.









No comments:

Post a Comment