Tanpa Kenal Lelah dan Jemu..Sampaikanlah Firman TuhanMU

Thursday, May 10, 2012

Itu Anak Pakcik, Ya Akhi!

Bukan sekali dua.
Sering benar saya ditanya dengan soalan yang sama. Seperti bermusim.
Jika di tahun 2010 saya didatangi soalan-soalan berkisar tentang suami yang bosan dengan isteri di kalangan mahasiswa dan mahasiswi yang berumahtangga semasa belajar, terkini saya dihujani pertanyaan, “bolehkah seorang akhi meminang seorang ukhti tanpa membabitkan bapa ukhti berkenaan kerana si akhi belum bersedia?”


Ya, kalau nikah itu jelas. Pernikahan yang membelakangkan wali memang parah pada Fekah, parah pada walimah.
Tetapi bagaimana pula dengan perbuatan membelakangkan wali semasa ‘menempah’ seorang ukhti?

LANGSUNG ATAU PIHAK KETIGA

Memang tiada halangan syara’ untuk seorang lelaki bertanya secara langsung kepada seorang perempuan tentang hajatnya mahu memperisterikan perempuan itu, asalkan dalam batas syara’ dan adab sopan yang munasabah. Tetapi menggunakan orang tengah, banyak manfaatnya. Kalau si perempuan menolak dengan baik, tidak mengapa. Tetapi kalau dibalasnya dengan peribahasa purba “hidung tak mancung pipi tersorong-sorong”, “amende la mamat tu perasan bagai!” dan yang seumpama dengannya, maka orang tengah boleh menapisnya dan sekadar menyampaikan apa yang perlu, “beliau tidak dapat menerima risik akhi sebab dia belum bersedia untuk memberikan komitmen”!
Dua insan yang berpotensi menjadi musuh, terselamat daripada perangkap syaitan. Orang tengah pula, membawa kisah sebenar ke kubur kerana amanah.
Tetapi, sama ada orang tengah itu senior, rakan, Exco Bait Muslim atau sesiapa sahaja, selagi ia tidak membabitkan wali, yakni bapa atau mana-mana pihak yang berhak ke atas si perempuan, maka tiada sebarang ikatan yang berlaku. Justeru, pembabitan bapa mesti disegerakan. Jangan ditangguh-tangguh.

SOALAN
Teringat saya kepada soalan yang ditanya oleh seorang pengunjung blog baru-baru ini:
asslm,ustz. maaf sye ingin bertnye. mcmne ye.klo ad seseorg akhi ni merisik seorg uhkti ni tnpe bgtau wali dlu sbb rse xbersedia nk jmpe wali n anta rombongn.dan merisik sbb rsaukn ukhti ni berkhwin ngn org len.mcmmne hukumnya tu ustaz? syukran.

Percaya atau tidak, tahun ini sahaja seingat saya tidak kurang daripada 10 orang bertanyakan hal yang sama. Apakah ia mula menjadi trend semasa?
Saya tolak ke tepi kes-kes luar biasa seperti bapa dalam penjara, atau bapa yang amat buruk tingkah laku di dalam kategori-kategori yang diperincikan Fekah. Namun dalam keadaan biasa, anak muda jangan berbelit pada bermain kebijaksanaan untuk mencapai kemahuan dengan cara yang salah.
Oleh kerana saya sudah menulis tiga buah buku berkenaan hal ini, memanjang-manjangkan jawapan memang tidak membantu. Justeru, saya kongsikan jawapan ringkas, agar jelas apa dan bagaimana hal ini sepatutnya difikirkan.

ANALOGI
Jawapan saya ini adalah analogi sahaja. Jangan pula lari daripada konteks dan jangan kecil hati dengan subjeknya.
Saya ada 10 ekor kambing. Jika anda berminat dengan mana-mana kambing itu, berurusanlah dengan saya kerana saya pemiliknya.
Seorang anak perempuan, milik WALInya.
Jangan bypass hakikat itu.
Saya tidak akan benarkan anak saya berkahwin dengan lelaki yang tidak berani berjumpa dengan saya, kerana ia hanya langkah kecil sebelum langkah besar yang lebih menanti di hadapan.

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat – benar (dalam segala perkara)” [Al-Ahzaab 33: 70]

Bertanggungjawablah.

Lelaki kena keras.

Tegas.

Berani mendepani cabaran.

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan” [Al-Nisaa’ 4: 34

Jangan lembik.

Jangan layan komik, novel, portal, blog, animasi, hatta nasyid yang menjejaskan kelelakianmu!

Be a MAN!

FROM :  http://saifulislam.com/

No comments:

Post a Comment