Tanpa Kenal Lelah dan Jemu..Sampaikanlah Firman TuhanMU

Friday, December 11, 2009

BINTANG SEORANG TEMAN

سبحاناللة الحمداللة اللةاكبر


“Bila engkau melihat ke dada langit,pada waktu malam mesra menghamparkan kasih..carilah sebutir bintang paling karib disisi bulan, kerana itulah bintangku, biar jarak waktu memisahkan ita kau pasti akan melihat bintang yang sama”

Inilah bicara buat teman-temanku…kenapa aku mau jadi seperti bintang dihati kalian…kerana bintang penghias malam dan peneman sang rembulan dikala ia kesepian..bukankah bintang dijadikan petunjuk bagi mereka yang bermusafir , bukankah bintang menjadi petunjuk bagi mereka yang sesat dihutan dan disamudera luas,bukankah bintang jua dijadikan petunjuk arah kiblat…pasti aku mau menjadi seperti bintang..bahkan jika rasulullah umpama bulan aku mau menjadi pendamping yang paling akrab,jika islam umpama bulan aku mau menjadi pengawal yang paling setia dan jika teman-temanku umpama bulan,aku mau menjadi sebahagian dari hidup kalian yang menyenangkan dan memudahkan.. memiliki teman seperti kalian merupakan hadiah dari pencipta buatku..kalianlah perkara terbaik yang pernah hadir dalam kamus hidupku..punya teman yang mengingatkan pada Allah membuatkan jiwa sentiasa merasa rindu padaNYA..ada peribadi yang bicaranya hikmah mendidik jiwa..ada yang mampu terima diriku seadanya..ada yang menjadi pendengar yang setia meskipun terkadang dia tidak faham bicaraku..ada yang mendidik sifat tenang menghadapi masalah..meskipun aku berjalan merata dunia..meskipun aku bertemu dengan ramai teman di tempat lain..tidak akan sama teman yang kutemui di medan dakwah ini…tarbiahnya sentiasa kena dihati meskipun tanpa kalam berbicara.. aku masih ingat waktu malam muhasabah di masjid..sambil memerhati bintang dilangit..dengan hati yang senang sambil memerhati keindahan malam yang menyimpan 1001 rahsia,itulah ciptaan Allah yang maha indah,kita berbahas pasal tarbiah hati,cinta ilahi,dakwah islami semuanya mesti kerana Allah…bukan kerana siapa-siapa..tetap terasa dihati marahnya kalian kerana allah..sayangnya kalian juga kerana Allah..memendam hati yang terluka juga kerana Allah..bila ujian hati melanda kalian sering mencari waktu agar dapat berbicara pada DIA, merintih pada DIA,.aku suka peribadi kalian yang ini, mengharap pada yang ESA,sekalipun perit menelan hakikat ujian,tetap juga rasa manisnya yang sukar untuk digambarkan,kita sama-sama pernah merasainya duhai teman..aku teringat hikmatul qaul seorang sahabat baginda S.A.W,Amirul mukminin Umar Al-khatab berkata “nikmat terbaik selepas nikmat iman dan islam adalah teman yang soleh,jika engkau dapati dia dalam hidupmu maka peganglah ianya baik-baik”..aku mau berusaha menjadi teman terbaik untuk kalian,memberi kasih sayang tanpa mengharapkan balasan..kerana kalianlah teman perjuanganku,kalian pembina semangat dan penunjuk jalan,macam orang putus asa sesat pada waktu malam..tetapi bila memandang kelangit hati akan jadi tenang,kerana ada bintang yang indah,ia menunjukkan jalan diwaktu malam kelam dan suram..malam-malam yang berlalu,pasti ku intai ke dada langit untukku cari sebutir bintang yang paling karib disisi Bulan kerana itulah BINTANG SEORANG TEMAN..


untukmu sahabat

Min : Imtiaz fisabilillah

No comments:

Post a Comment