Tanpa Kenal Lelah dan Jemu..Sampaikanlah Firman TuhanMU

Friday, December 11, 2009

ke dalam diri..

سبحاناللة الحمداللة اللةاكبر

“sebelum mata terlena,dibuaian malam gelita,tafakurku dipembaringan, mengenangkan nasib diri,yang kerdil,lemah dan bersalut dosa..mampukah ku mengharungi,titian sirat nanti,membawa dosa yang menggunung tinggi,terkapai ku mencari limpahan hidayahMU..sebelum mata terlena dengarlah rintihan hati ini,tuhan beratnya dosaku,tak daya kupikul sendiri,hanyalah rahmat & kasih sayangMu yang dapat meringankan,hulurkan maghfirahMu,andainya esok bukan milikku lagi dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi..sebelum berangkat pergi kedaerah sana..lepaskan beban ini yang mencengkam jiwa dan ragaku..selimuti diriku,dengan sutera kasih sayangMu,agar lena nanti,ku mimpikan syurga yang indah abadi,pabila kuterjaga,dapat lagi kurasai,betapa harumnya wangian syurag Firdausi oh ilahi,disepertiga malam,sujudku menghambakan diri akan kuteruskan pengabdiaanku padaMu’’

Inilah yang kurasai setiap kali malamku tiba…malam-malam yang kulalui sentiasa dijerut sayu yang teramat mencengkam jiwa..hatiku bermonolog apakah sudah diriku mencapai piawaian sebagai hamba??? Atau masih terlalu banyak kurangnya??apa aku masih lemas atau sudah bisa menyelam di dunia ini..bagaimana ibadahku? Adakah benar-benar mengharap rahmat atau pandangan manusia..bagaimana Hablumminallahku..adakah aku sekadar menjadikan Allah sebagai Alat mendapat sesuatu??atau benar sebagai matlamat melepaskan rindu sang hamba..bagaimana hablumminannasku?? Adakah aku terpenuhi hak mereka?? Atau masih hasad dan prasangka yg merajai hati..apakah yang aku buat untuk islam??adakah sekadar retorik semata-mata?? dan jiwa kosong dari tarbiah.??.keseringkalian langkahku pincang dalam menapak dijalan perjuangan ini,membuatkan hatiku sedih sendiri,apa yang aku sumbangkan untuk islam & jema’ah ??..bagaimanakah hatiku..??rasa tersanjungkah dengan prasangka baik teman-teman??dengan sangkaan solehanya,alimnya,pandainya menjaga muamalat,sifat da’inya??meyakini semua itu tanpa rasa ngeri terhadap ujubnya diri?? Aku termanggu dengan kata-kata saidina Abu bakar assiddik ‘Ya Allah,jadikanlah aku lebih baik dari sangkaan mereka,janganlah engkau hukum aku kerana ucapan mereka, dan ampunilah aku lantaran ketidaktahuan mereka’ ucapnya lirih..
Semuanya menjadi persoalan diminda..tika dinihari itu tiba aku mahu berusaha menjadi sang hamba yang santak berzikir meratib asma’ yang esa, melepaskan segala lelah..memohon agar bisa kurandai segala ujian yang menghiasi perjalanan hidup..samada ujian dari luar atau ujian yang datang dari dalam diri sendiri..meskipun langkahku sumbang dan aku terpaksa bertongkat, meskipun aku ditinggalkan sendirian lantas aku kesunyian..ku mohon titipkanlah secebis kekuatan,janganlah aku futur di jalan MU..





Tersesat di belantara sepi
Lebih baik dari tersesat di ambang kejahilan
Jalan keluar sukar kelihatan tanpa peta
Atau kompas dapat menyelamatkan..
Melainkan ilmu yang menggunung dan amal yang berterusan..

Tenggelam disamudera luas
Lebih baik dari tenggelam dilautan nafsu
Sukar di kawal oleh sebarang radar
Hanya kekejaman yang berpanjangan

Dibaluti dengan kemiskinan
Adakalnya lebih baik dari dibalut dengan kekayaan
Kerana ia sering membuatkan mata buta
serta mengelabui mata hati

terdampar digurun gersang
adakalanya lebih baik dari terdampar di jurang dosa
air dan minyak tidak dapat dibersihkan
melainkan ada yang sudi menyelamatkan


Terasing disisi insan
Tidak terasing disisi tuhan
Namun mampukah aku menghadapinya sendirian

No comments:

Post a Comment